Siirry sisältöön

Brändin kirkastus nosti esiin LämpöYkkösen sielun

LämpöYkkönen seisoo vahvalla pohjalla. Se on tunnettu ja palkittu myyntiorganisaatio, joka saa asiakkailtaan huippuarvosanat vuosi toisen jälkeen. Nyt LämpöYkkösen uudistettu brändi viestii vahvasti yrityksen arvoista, tavoitteista, asenteesta ja merkityksestä.

LämpöYkkönen on perustamisestaan lähtien kulkenut menestyksestä toiseen ja vakuuttanut kymmenet tuhannet suomalaiset puolelleen ammattitaidollaan ja hyvällä palvelullaan. Markkinointi- ja brändijohtaja Maria Akselan mukaan LämpöYkkönen on siitä poikkeuksellinen kasvuyritys, että sillä on vahva henki.

– Täällä ihmisiä ja ihmisyyttä arvostetaan enemmän kuin asioita. Se näkyy kaikessa toiminnassamme. Tämä havainto toimi brändityömme lähtökohtana ja muutoksen ajurina, Aksela sanoo.

Laitetoimittajasta palveluyritykseksi

Ennen kuin brändiä ryhdyttiin kirkastamaan, tehtiin laaja bränditutkimus, josta selvisi, mitä suomalaiset tietävät LämpöYkkösestä ja millaisia mielikuvia herätämme. Tutkimus vahvisti oletusta, että yritys miellettiin ilmalämpöpumppujen toimittajaksi – luotettavaksi, asiantuntevaksi ja kotimaiseksi.

Lähtötilanne brändin kirkastukseen oli siis selkeä ja mielikuvat sinänsä oikeita. Brändityössä kuitenkin haluttiin rakentaa mielikuvaa palveluyrityksestä laitetoimittajan sijaan. Tärkeää oli, että LämpöYkkösen uusi brändi huokuisi sitä, mitä todellisuudessa myymme – lämpöä ja viileyttä – sekä mitä pohjimmiltamme olemme – palvelevia, arkea helpottavia ja lähellä.

– Me halusimme brändin välittävän sisäistä lämpöämme myös ulospäin.

Helppoutta, mukavuutta ja vihreää energiaa

LämpöYkkönen työskentelee tavallaan hyvin yksinkertaisten asioiden kanssa: tarjoamme lämpöä ja viilennystä koteihin ja yrityksiin. Mutta se mitä saamme aikaan, on paljon enemmän. Tuomme arkeen mukavuutta ja huolettomuutta. Autamme säästämään energiaa ja rahaa. Ja mikä tärkeintä, teemme fossiilisen energian vaihtamisesta uusiutuvaan energiaan hyvin helppoa.

Brändityössä missiomme sai muodon Muutamme maailmaa positiivisella energialla. Se ohjaa kaikkien lämpöykkösläisten työtä ja näkyy sekä asiakkaille että kollegoille konkreettisesti joka päivä. Autamme asiakkaitamme valitsemaan ympäristöystävällisen positiivisen energian ja pidämme huolen siitä, että jokaisesta kohtaamisesta jää hyvä mieli.

Asenne kiteytyy sloganissa Positiivista energiaa. Slogan kiteyttää sen, mitä LämpöYkkönen myy ja miten se toimii.

– Markkinointi ei ole vain tuotteiden myymistä. Me myymme ennen kaikkea mukavuutta, turvallisuutta ja helppoutta. Mitä pysyvämmän tunnekokemuksen voimme brändillämme synnyttää, sitä muistettavampia olemme.

Lämpökameran kuva inspiroi visuaalisuutta

Asiakkaalle konkreettisesti kokemasta hyödystä syntyi myös oivallus visuaalisuuteen: idea lämpökameran kuvasta, jossa eri värit kertovat lämpötilasta.

– Lämpökamera-kuvasta johdettu graafinen elementti kiinnittyy vahvasti sekä arkeemme että ilmastonmuutokseen torjumiseen. Meitä ja asiakkaitamme on jo niin monta, että arjen valinnoillamme on merkittävä positiivinen vaikutus ympäristöön.

Visiomme on tuottaa suuren ydinvoimalan verran vihreää energiaa vuoteen 2030 mennessä. Lue lisää.