Asiakasarvokysely: Asumismukavuuden paraneminen säästöjä tärkeämpää
LämpöYkkösen toteuttaman asiakasarvokyselyn mukaan lämmitysratkaisun tehneet arvostavat eniten asumisviihtyvyyteen liittyviä hyötyjä – vaikka investointi tehdään yleensä säästösyistä.
LämpöYkkösen maalis–huhtikuussa 2017 teettämässä asiakasarvokyselyssä tutkittiin asiakkaiden saamia hyötyjä sekä erilaisten lämmitysalaan liittyvien sisältöjen kiinnostavuutta. Kyselyyn vastasi 434 henkilöä, jotka olivat investoineet kotinsa, vapaa-ajanasuntonsa tai työtilojensa lämmitysratkaisuun.
Yhä useampi arvostaa asumisen laatua
Lämmitysratkaisuista syntyneet hyödyt jakautuivat selkeästi kahteen yläkategoriaan – lämmityskustannussäästö- ja energiansäästöhyötyihin sekä asumisen laatua ja viihtyisyyttä lisänneisiin hyötyihin. Vastauksissa kävi esille se, että elämisen laatua lisänneet tekijät koettiin merkityksellisemmiksi (267 mainintaa) kuin rahallista arvoa tuoneet energia- ja kustannussäästöt (205 mainintaa).
Lämmitysalan asiantuntijan ja LämpöYkkösen liiketoimintajohtajan Pasi Hirvijärven mukaan asia ei ollut ammattilaiselle yllätys – vaikka ilmiö usein yllättää jopa asiakkaat itsensä.
”On tyypillistä, että lämmitysratkaisu tehdään ensisijaisesti säästösyistä, mutta kun lämmitysjärjestelmää on käytetty jonkin aikaa, säästöjä tärkeämmiksi alkavat nousta asumismukavuuteen liittyvät tekijät. Tästä kertoo myös se, että moni asuntoaan tai työtilaansa vaihtava asiakas haluaa uusiin tiloihinsa samantyyppisen lämmitysratkaisun kuin aiemmin – elämänlaadusta ei haluta tinkiä. Moni havahtuu asiaan myös kotia myydessään, kun huomaa, miten suuri kilpailukykytekijä ekologinen ja asumismukavuutta tuova lämmitysjärjestelmä asuntomarkkinoilla on.”
Näitä hyötyjä asiakkaat arvostivat – lue poimintoja vastauksista >>
Innostus herää naapurin suosituksesta
Kimmoke lämmitysratkaisun tekemiseen syntyi kyselyn mukaan useimmiten neljästä eri syystä:
- Omassa elämässä tapahtuneesta muutoksesta, kuten uudiskohteen rakentamisesta, remontista tai mökin hankinnasta.
- Henkilön kokemasta ongelmasta, kuten energian hinnan noususta, lämmitysjärjestelmän vanhenemisesta tai liian kylmistä tai kuumista asuin- tai työskentelytiloista.
- Naapurin tai tuttavan suosituksesta.
- Ekologisista syistä, kuten ilmastonmuutoksen hillitsemisestä ja hiilijalanjäljen pienentämisestä.
Hirvijärven mukaan puskaradion merkitys lämmitysratkaisujen tekemisessä on kilpaillulla alalla varsin suuri.
”Uusi ilmiö on se, että koko saman kadun varrella asuva naapurusto tai useampi taloyhtiö siirtyy hyvin lyhyen ajan sisällä saman tyyppiseen lämmitysratkaisuun. Ratkaisu on helppo tehdä, kun hankintaprosessi on todettu toimivaksi ja hyödyt ovat aidosti nähtävillä.”
LämpöYkkösen valinnassa ratkaisi luotettavuus
Suuri osa vastaajista mainitsi päätyneensä LämpöYkkösen asiakkaaksi kilpailutuksen jälkeen. Valintaperusteeksi mainittiin usein luotettavuus ja asiantuntevuus.
”Nimi tuttu jo vuosien takaa. Tuntui turvalliselta ja ammattinsa osaavalta.”
”Tarjouksen tehnyt myyntimies antoi itsestään vakuuttavan kuvan. Hän paneutui vanhan talomme vaatimuksiin ja keräsi tarkasti dataa johon perusti suosituksen. Kilpailijoiden tapa tuntui perustuvan enemmän mutuun.”
Haluatko alan parhaiden asiantuntijoiden ohjeet ja vinkit suoraan sähköpostiisi? Tilaa uutiskirje >>
”Tekninen isännöitsijä suositteli.”
”Asennustöiden takuuajat ja vastuut ovat merkityksettömiä, jos yritystä ei ole muutaman vuoden jälkeen olemassa. Hinta ei ole halvin, mutta mielenrauhalla on oma arvonsa!”
”Tuli tunne että asiakasta kuunnellaan ja esitetään juuri hänelle parhaiten sopivaa pakettia.”
”Tarjous oli vertailun paras. Ei välttämättä halvin mutta paras.”
Lämmitysratkaisun hankinnan jälkeen LämpöYkkösessä arvostettiin eniten asiantuntemusta ja kokonaisvaltaisuutta.
”Sopimukset pitivät ja asennus oli ammattitaitoista ja ryhdikästä. Jälkihuolto on laadukasta.”
”Lämpöykkönen on valinnut tasokkaat tuotteet ja asentaja oli erittäin asiantunteva ja teki siistiä työtä.”
”Arvostan kokonaisuuden hallintaa. Kerrankin kaikki tapahtui, niin kuin oli sovittu. Asentajat osaavia ja ammattitaitoisia.”
”Aikataulut pitää.”
”Koko muutosprosessi oli nopea ja hyvin koordinoitu.”
”Erittäin hyvä tieto ja taito, selkeästi ohjeistettu myös meitä käyttäjiä ja voi kääntyä myöhemminkin kysymään neuvoa.”
Osallistu ilmalämpö- ja maalämpöpumpun arvontaan >>
Opassisältöjä ja yhteydenpitoa
Asiakasarvokyselyllä haluttiin selvittää, minkälaiset sisällöt lämmitysasioita pohtivia ihmisiä kiinnostavat. Vastaajat pitivät selvästi mielenkiintoisimpana sisältönä asiakasta informoivaa ja opastavaa hyötysisältöä (yhteensä 420 mainintaa, taulukon kohdat 1 ja 3). Seuraavaksi eniten arvostettiin ympäristövastuuseen ja energiansäästöön liittyviä sisältöjä (220 mainintaa).
Asiakkaat antoivat kyselyn kautta yritykselle myös omia sisältöehdotuksia ja kehittämistoiveita.
”Vastauksissa toivottiin muun muassa vertailuja saman alan tuotteisiin, huoltoon liittyviä sisältöjä ja tiivistä faktapohjaista yhteydenpitoa. Viimeiseen toiveeseen yksi vastauksemme on tuore #100faktaalämmityksestä-juhlavuosikampanja, jonka kautta haluamme tarjota kaikille lämmitysasioista kiinnostuneille suomalaisille informatiivisia, ajankohtaisia ja hyödyllisiä tietosisältöjä”, Hirvijärvi sanoo.
Näitä hyötyjä asiakkaat arvostivat – lue poimintoja vastauksista >>
Tämän takia valitsimme ilmalämpöpumpun uuteen kotiimme. Katso video >>
Tutustu LämpöYkkösen hyödyt maksimoivaan elinkaaripalveluun >>
Haluatko tietää, mikä lämmitysratkaisu sinulle sopii? Ota yhteyttä >>
Kuvat: Shutterstock